2008. október 25., szombat

Füstölgés nélkül

Nekem is feltűnt, hogy a svédek között közel sincs annyi dohányos, mint pl. Magyarországon (hogy Bulgáriát vagy Görögországot ne is említsük). A múltkor pl. direkt figyeltem a vonatra várakozókat, és a kb. 80 emberből, akikkel egy peronon voltam, egy sem cigarettázott. Senki. Az utcán sem szokott olyan élményem lenni, hogy utálom az előttem menőt, hogy szívhatom a füstjét. (Bezzeg Budapesten…)

Aki Svédországban mégis nikotinfüggő - és naná, hogy itt is vannak ilyenek! - , az inkább a snus-re (ejtsd : sznűsz) esküszik, amit a szájban kell tartani, egész pontosan a (létező vagy nemlétező) bajusz alatti helyen, az első fogak fölé felhelyezve. Nem rágják, csak a szájban tartják. Mivel az ínyen keresztül szívódik fel a nikotin, így a snus nem okoz tüdőrákot. Európában a svéd férfiak között a legalacsonyabb a tüdőrákosok aránya, ez kétségtelenül a snus-nek köszönhető. Arról viszont megoszlanak a tudományos vélemények, hogy egyéb kockázatot jelent-e a fogyasztása. Korábban rá volt írva a csomagolására, hogy rákot okozhat, de ezt nem tudták bizonyítani, így lecserélték egy "Rossz hatással lehet az egészségre" címkére.

Kétféle formátumban lehet kapni: filter nélkül, szabadon adagolható-morzsolható kiszerelésben (lössnus) és porciózott csomagocskákkal (portionssnus). A profibbak a lös-re esküsznek. Általában a szupermarketek pénztárai mellett, de mindenképpen hűtőben kell keresni, lapos kerek dobozban árulják. Ha valaki netán ki akarná próbálni…

Amikor Svédországban 2005-ben bevezették az éttermekben és egyéb nyilvános – beltéri – helyeken a dohányzási tilalmat, ekkor erősen megugrott a snus-t fogyasztók száma. Gyakorlottak már messziről látják, hogy valaki snus-özik (de én pl. nem szúrom ki, szóval elég diszkrét dolog tud lenni.) A magam részéről teljesen a snus pártján vagyok (bár nem vagyok fogyasztó). Ugyanis hatalmas előnye, hogy se szaga, se füstje. Ha az illető a saját egészségét akarja rongálni, megteheti úgy, hogy nem kényszeríti rá másra is a mellékhatásokat. "Passzív snus-özés" egyszerűen nem létezik :-)

Ugyan az Európai Unió Svédország belépésekor nem fogadta tárt karokkal a snus-t – konkrétan először betiltották -, de a svédek kiharcolták maguknak a snus-höz való jogot, de nem exportálhatják az EU-n belül. (Norvégiában engedélyezett még az árusítása, máshol nem.) Viszont az USA-ban is elterjedt, többmillióan fogyasztják. Az egy főre eső fogyasztás továbbra is Svédországban a legnagyobb, kb. egymillió svéd fogyaszt snus-t. Négyötödük férfi, ahogy tegnap reggel olvastam az újságban, ahol az egyik snus-gyártó cég vezetője azt is mondta, hogy "gazdasági válság idején az utolsó dolog, amiről az emberek lemondanak, a kávé, a csokoládé és a dohány".

A nap svéd szava: undersökning (kutatás)

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

... jópofa dolog a snus, egyszer én is kipróbáltam, nem tudtam a próba közben mosolyogni, mert kificcent a zacsi :) és ezen vihogtak a svéd lányok, amitől mégjobban vigyorogtam :P...
... ugyanis a snus fogyasztóknak kimarja az ínyüket, így egy orbit rágónyi mélyedés keletkezik az álkapocsban, ami sok fogyasztás után komoly fog problémákat is felvet, ami azért Svédországban nem olcsó.
Mindemellett mikor Malmöben laktam 8 hónapig, eleinte kerestem azt a bizonyos "svéd szépséget" melyről legendák keringenek... kb. két hónap ottlét után láttam is egy ezen kategóriába sorolható fiatal lányt és azt mondtam... ez az :) ...erre ő köpött egy akkorát... inkább csulázásnak nevezném... na ettől elment a kedvem még a nézelődéstől is... mint később kiderült számomra, nem nagyon szeretik lenyelni a snus által okozott bőséges nyálat... ez számomra elfogadhatatlan, úgyhogy én hősiesen nyeltem és nyeltem, miközben a zacsi kificcent időnkét a számbol... :)))