2012. október 22., hétfő

Hajósors

Éppen két éve feneklett meg Malmö partjához közel, az Öresund-híd mellett a Sundland nevű halászhajó. Jelenleg is ugyanott van, félig oldalra borulva, vízzel megtelve, a fedélzet nagy része hiányzik, ami érték volt (pl. rézlámpák), már rég lelopták róla. Félő, hogy mérgező festék is van a fedélzeten és valószínleg a motorban is van még olaj. Időnként rémült riasztások érkeznek olyanoktól, akik a hídon utaznak és azt hiszik, hogy épp most történt a baleset - ugyanis a híd felé még ép arcát mutatja a hajó...

A szakértő szerint ma egymillió koronába - kb. 33 millió Ft - kerülne a roncs elszállítása. Amikor ugyanez a szakértő először látta a szerencsétlenül járt hajót, még reményteli volt a helyzet. A hajó egyenesen és stabilan állt.

És hogy miért van még mindig ugyanott? A helyzet kicsit komplikált. Alapvetően Malmö illetősége alá tartozik az ügy, mert a hajó a város területén futott zátonyra. Viszont a városnak nincs joga hajókat elszállítani, amíg azok a vízen vannak. Csak amikor kisodródik a partra, akkor ugyanis a roncsokat szemétnek lehet nyilvánítani és a tulajdonost bírsággal lehet fenyegetni, ha nem szállítja el. A hajózási hatóság - Sjöfartsverket - pedig addig nem avatkozik be, amíg a hajó kívül esik a hajózási útvonalakon. A parti őrség - Kustbevakning - megtette a magáét, a baleset után konstatálták, hogy nincs életveszély. Különben sem foglalkoznak vontatással.

A tulajdonos, Pär Juringius egyébként nem halász, hanem kifejezetten hobbicélra vette a járművet (előtte soha nem volt ekkora hajója) és nem igazán volt a helyzet magaslatán. Pl. amikor rátaláltak, Svédország közúti térképét nézte, nem volt hajózási térképe és saját bevallása szerint "kicsit eltévedt". A parti őrség kicsit meg is bírságolta, pár ezer koronára. Ami szintén sorsdöntő volt: nem volt biztosítása sem és a kihívott vontatócéget túl drágának találta (40.000 kr - kb. 1,3 millió Ft lett volna csak a kiszállás). Így néhány napos hajón tartózkodás után elhagyta a színteret, de azóta is reménykedik, hogy még egyszer visszakerül hozzá a hajó, hogy legalább kikötőben, lakóhajónak tudja használni. Kérdés, hogy mekkora erre az esély?...

Magánvéleményem szerint kötelező biztosítás kellene a hajókra, de persze nem értek a témához. Lehet, hogy ezt a költséget az sem fedezte volna.

A nap svéd szava: färg (1: festék; 2: szín)

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

LOL èn meg mindig azt hittem errôl a hajóról hogy valami kortárs mûalkotás. De ezek szerint nem :(

Emőke írta...

A Malmö Högskola IMER épületének közelében tényleg van egy installáció, na az tényleg direkt van ott és úgy:

http://3.bp.blogspot.com/-M0FBdAmZt9M/Tyg_DV2esOI/AAAAAAAAC-g/I2szT2ecJR8/s1600/IMG_9630.jpg

A hajós sztorit én sem tudtam egészen addig, amíg a hozzánk bedobott újságban el nem olvastam...

Dalma írta...

Először is szeretném megköszönni, hogy írod ezt a blogot. Szépen fogalmazol, nincsenek helyesírási hibáid és mindig érdekes témákról írsz, szóval tényleg élvezet olvasni. Remélem még egy darabig nem hagyod abba. :D

Szeretem Svédországot. Nagy álmom, hogy kint élhessek vagy ha ez nem jön össze, legalább meglátogathassam az országot. Nyáron el is kezdtem svédül tanulni és azóta is haladgatok. :D

Idén kezdtem az egyetemet. Azért választottam műszaki képzést, mert azzal lehet talán a legjobban érvényesülni külföldön. Nagyon jó lenne, ha egyszer fél-egy évre kimehetnék tanulni Svédiába. :D

Nagyon érdekel, hogy milyen ott az élet, milyenek az emberek, szóval ezért tetszik úgy a blogod. Az ilyen kis apróságokból lehet igazán összerakni a képet egy országról. Köszönöm még egyszer és csak így tovább! :)

Üdvözlet az őshazából!
Dalma

Emőke írta...

Szia Dalma!

Köszi szépen, tényleg jólesik a soraidat olvasni...

Sok sikert a svédtanuláshoz! (Tanfolyam vagy autodidakta módon nyomulsz?) Ragadj meg minden lehetőséget, mert szerencsére jó sok van, pl. internetes tanfolyamok, filmek, könyvek, újságok. Nagyon-nagyon fontos a nyelvtudás, hatalmas előnyre teszel szert vele azokkal szemben, akik úgy érkeznek, hogy csak angolul tudnak.

Szerencsére ma már a fapados járatok jóvoltából egy svéd utazás sem elérhetetlen. Egy-két hétnyi kirándulás jó ismerkedésnek is, hogy egyáltalán ilyesmire gondoltál-e :-) Én első úticélnak Malmöt vagy Stockholmot ajánlom - az előbbinek megvan az az előnye is, hogy pár perc alatt eljuthatsz Koppenhágába is.

És persze folyamatosan gyűjtögesd az infókat, mindenről, ami ezzel kapcsolatos. Erre is nagyon jó az internet és a svédek nagyon jók internetes informálásban és ügyintézésben ;)

Dalma írta...

Magamtól tanulok. Letöltöttem pár nyelvkönyvet magyarul, de alig vannak ilyenek. Sokat segít, hogy (ugyan megszólalni nem tudok), de tanultam németül, latinul. Mindenesetre ha már jobban megy, akkor 'angolul' is tudok svédül tanulni. Van egy honlap, ahol anyanyelvűek kijavítják, amit írok, azt is használom. A kiejtés nehezen megy, ezért meg szoktam nézni a híradót, feliratosan is felteszik illetve pár filmet is láttam már. Dagens nyhetert próbálom olvasgatni, de azt hiszem nem vagyok még azon a szinten. :D

Nem tudsz véletlenül egy rendes svéd-magyar online szótárat? Mert amiket használok, tele vannak hibákkal és sok szó hiányzik belőlük. Főleg kifejezések terén találok nagy butaságokat.

Amúgy meg nagyon tetszik a svéd. Szerintem jobban ki lehet fejezni a dolgokat svédül, mint angolul. Világ életemben angol mániás voltam, nem szerettem annyira a franciát, németet, de lehet, hogy most svéd mániássá fogok válni, vagy már azzá is váltam. :D

Egyébként szerintem alap, hogy ha már én megyek el valahová, akkor tudjak az ország nyelvén, még akkor is, ha pl. Svédországban legtöbben beszélnek angolul.

Emőke írta...

Szia Dalma!

Tetszik a hozzáállásod, csak így tovább! A svéd nyelv tényleg nagyon érdekes, izgalmas nyelv...én is a megszállottja vagyok!

Amikor Mo.-n a vonaton a barátnőmmel svédül beszélgettünk egy pasas odajött megkérdezni, hogy ez milyen nyelv? Biztos fülelt egy ideje :-) Na és mivel pl. Budapesten az angolt sokan megértik, de a svédet csak az a néhány svéd turista, vicces tolvajnyelv tud lenni, bár ehhez persze kell egy másik svédül beszélő partner is.

Nem tudom, melyik szótárral volt rossz tapasztalatod, én a DictZone-t használom, eddig bejött:
http://dictzone.com/sved-magyar-szotar/

A Dagens Nyheter tényleg nem a legkönnyebb olvasmány, helyette ajánlom pl. az 8sidor.se -t (lättläst hírek) vagy akár az aftonbladet.se -t (bulvárhírek röviden, velősen).

Ami az ingyenes netes nyelvtanulást illeti, találtam pár linket, hátha:
http://www.kreativpedagogik.se
http://www.lardigsvenska.com
http://www.natkurser.se/sprakkurser/svenska.php

Lycka till!

Dalma írta...

Hú, ma egész nap csak svédet tanultam...:D
Köszi a linkeket, most így az őszi szünetben nagy hasznukat veszem. :)
Tőlem is állandóan kérdezgetik, amikor szavakat tanulok, hogy mégis milyen nyelv ez. :D